صرافي و صرافي تهران صرافي و صرافي تهران .

صرافي و صرافي تهران

شرايط اخذ مجوز صرافي چيست؟

صرافي

 مجوز صرافي

به گزارش شبكه اطلاع رساني راه دانا معاون نظارتي بانك مركزي از پيوستن ۲ هزار صرافي به جرگه صرافان كشور در آينده اي نزديك خبر داد.

حميد تهران فر، معاون نظارتي بانك مركزي با اشاره به اينكه روزانه به طور متوسط ۳۰ تا ۴۰ پرونده تاسيس صرافي جديد بررسي و پردازش مي شود، تاكيد كرد: درب بانك مركزي به روي متقاضيان جديد تاسيس صرافي باز است و مهلت تعيين شده (۲۸ مرداد ۹۴) مربوط به صرافان قديم است و صرافاني كه براي نخستين بار اقدام به فعاليت مي كنند را شامل نمي شود.

وي اظهار داشت: تاكنون نام ۴۵۰ صرافي مجاز در سايت بانك مركزي درج شده و ۴۰۰ صرافي ديگر هم تا پايان مهلت ۲۸ مرداد ۹۴ تقاضايشان به سرانجام مي رسد و نام آنها در سايت بانك مركزي درج خواهد شد.

معاون نظارتي بانك مركزي ضرب الاجل ۲۸ مرداد ۹۴ را غيرقابل تمديد عنوان كرد و افزود: انتظار داريم صرافان در اولين فرصت تقاضاي خود را براي تمديد مجوز اعلام كنند.

معاون نظارتي بانك مركزي خاطرنشان كرد: از ۲۸ مرداد ۹۳ كه دستورالعمل فعاليت صرافان به تصويب شوراي پول و اعتبار رسيد، به صرافاني كه در آن زمان فعال بودند يكسال فرصت داده شد فعاليت خود را با مقررات شوراي پول و اعتبار تطبيق دهند و مجوز لازم را از بانك مركزي دريافت كنند و اكنون اين مهلت به روزهاي پاياني خود نزديك مي شود.

تهران فر با تاكيد بر اينكه مقررات قبلي مربوط به صرافي ها تسهيل شده، گفت: براساس مقررات قبلي قرار بود صرافان با ۲۰ ميليارد تومان سرمايه در كشور فعاليت كنند كه اين ۲۰ ميليارد تومان در شهرهاي بزرگ مانند تهران، مشهد و اصفهان به ۴ ميليارد تومان و در ساير شهرها (غير از كلان شهرها) به دو ميليارد تومان كاهش يافته و اين تغيير بزرگي در مقررات صرافي ها در جهت تسهيل فعاليت و بهبود محيط كسب و كار بوده است.

معاون نظارتي بانك مركزي تاكيد كرد: صرافاني كه با بانك مركزي كار مي كنند براساس صورت هاي مالي كه ارائه مي دهند، ماليات پرداخت مي كنند و فعاليت آنها شفاف است ولي صرافي هاي غيرمجاز كه شفافيت لازم در كارشان نيست زيرزميني فعاليت مي كنند، ماليات هم نمي پردازند و قانون گريزي مي كنند.

تهران فر در خصوص صرافي هايي كه پروانه خود را از اتحاديه صنف طلا و جواهر گرفته اند،گفت: طي سال هاي اخير قانونگذار اجازه اين امر را به اتحاديه طلا وجواهر نداده و قرار بر اين شد كه تمام صرافي ها از بانك مركزي مجوز بگيرند.

وي ادامه داد: طبق ماده ۹۶ قانون برنامه پنجم مرجع تخصصي اعطاي مجوز و نظارت بر صرافي ها بانك مركزي است و اتحاديه صرافان هم طي اطلاعيه اي اعلام كرده صرافي هايي كه داراي پروانه از اتحاديه صنف طلا و جواهر هستند به بانك مركزي مراجعه كنند و از آن جا مجوز بگيرند كه خيلي ها مراجعه كردند و برخي هم كه مراجعه نكرده اند ديگر عذرشان پذيرفته نيست و اتمام حجت شده است.

معاون نظارتي بانك مركزي به قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز اشاره و تصريح كرد: براساس اين قانون كليه معاملات ارزي بايد از مبادي مجاز انجام شود؛ مبادي مجاز در مبادلات ارزي، شعب بانك هاي داراي مجوز از بانك مركزي و صرافي هاي داراي مجوز هستند و خريد و فروش ارز غير از اين مبادي مبناي قانوني ندارد.

تهران فر همچنين از هموطنان خواست كه خريد و فروش ارز را از طريق كارگزاران مجاز انجام دهند و اضافه كرد: دلالان ارزي بسيار كارشان خطرناك است و به دفعات شكاياتي به بانك مركزي آمده و در پاره اي موارد ارزي كه دلالان به مردم داده اند، ارز تقلبي و جعلي بوده است.
وي به اقدامات بانك مركزي و نيروي انتظامي در برخورد با دلالان ارزي اشاره كرد و افزود: نيروي انتظامي با برنامه ريزي دقيق در بهمن و اسفندماه سال گذشته در چند نوبت بازار را از وجود دلالان پاك كردند و اين كار با درايت و با برنامه ريزي منسجم همچنان ادامه دارد.


برچسب: ، تاريخچه ي صرافي، شرايط اخذ مجوز صرافي، شرايط تاسيس صرافي، مراحل اخذ مجوز صرافي، معني صرافي،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ساعت: ۰۸:۱۲:۵۱ توسط:maryam موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :