صرافي و صرافي تهران صرافي و صرافي تهران .

صرافي و صرافي تهران

ثبت شركت صرافي و مراحل ثبت صرافي چگونه است؟

ثبت شركت

ثبت شركت صرافي

يك نوع ديگر از انواع شركت، شركت صرافي است كه به دو نوع تقسيم مي‌شود:
الف) شركت صرافي از نوع اول: صرافي‌هايي كه تنها مجاز به خريد و فروش نقدي ارز بوده و انجام ساير معاملات و فرايندهاي ارزي براي آنها ممنوع است.

ب) شركت صرافي از نوع دوم: اين نوع صرافي علاوه بر خريد و فروش ارز، داراي مجوزهاي لازم براي فرايندهاي مربوط به حواله‌هاي ارزي از طريق موسسات مالي و اعتباري و ارائه خدمات ارزي برون مرزي از طريق كارگزاران است.
مراحل لازم براي ثبت شركت صرافي

انعقاد قرارداد

تهيه مدارك لازم

مشاوره با سامانه

امضاء اساسنامه و فرم هاي مورد نياز

طي نمودن مراحل اداري در اداره ثبت شركت‌ها

هزينه: دستمزد ده مليون ريال + واريزي ها و حق الثبت‌هاي دولتي
براي ثبت شركت صرافي به نكات زير توجه كنيد:

صرافي‌ها حق تاسيس شعبه ندارند.
براي ثبت شركت صرافي، داشتن مجوز از بانك مركزي الزامي است.
هزينه تاسيس صرافي نوع اول حداقل پنجاه ميليون ريال است كه بايد به شكل نقدي نزد بانك مركزي وديعه گذاشته شود.
زماني كه ثبت شركت صرافي به وسيله اشخاص حقيقي انجام گيرد، فقط در قالب يك شركت تضامني اين موضوع امكان دارد.
هزينه تاسيس صرافي نوع دوم مبلغ دويست ميليون ريال است كه بايد به شكل نقدي نزد بانك مركزي وديعه گذاشته شود.

درخواست كننده صرافي نوع اول بايد داراي شرايط زير باشد:

اقامت در ايران
پيرو يكي از اديان رسمي كشور
تابعيت جمهوري اسلامي ايران

هيات رئيسه و مدير عامل صرافي‌هاي نوع دوم بايد داراي شرايط زير باشند:

حداقل مدرك كارشناسي مرتبط
حداقل ۵ سال سابقه كار در امور ارزي، مالي و اقتصاد

مقررات ناظر بر فعاليت صرافي‌ها:

ماده ١٣: صرافي‌ها موظفند تمامي عمليات خود را براساس قوانين و مقررات موجود و در چارچوب استاندارد‌هاي حسابداري مورد تاييد سازمان حسابرسي، ثبت و ضبط نمايند.

ماده ١۴: صرافي‌ها مجاز به انجام معامله با كليه ارزها هستند، مگر اينكه بانك مركزي معامله يك يا چند ارز را ممنوع كرده باشد.

ماده ١۵: صرافي‌ها موظفند در مقابل كليه خدماتي كه براي مشتريان انجام مي‌دهند، رسيد ارائه نمايند.

ماده ١۶: صرافي‌ها مكلفند كليه قوانين و مقررات ناظر بر پيشگيري از “پول شويي ” را رعايت نمايند.

ماده ١٧: به منظور پيش گيري از عمليات “پول شويي “، صرافي‌ها مجاز به خريد و فروش (معامله) يك ارز يا ارزهاي مختلف با هر مشتري و در هر روز و بيش از معادل پنجاه ميليون ريال نمي باشند.
تبصره: بانك مركزي با توجه به شرايط روز مي‌تواند نسبت به بررسي، تجديد نظر و اعلام “معادل ريالي” موضوع اين ماده اقدام نمايد.

ماده ١٨: معاملات ارزي بيش از ده ميليون ريال در صرافي‌ها، مي‌بايست با احراز هويت كامل، نشاني محل اقامت‌، شماره ملي، كدپستي و شماره تلفن خريدار و فروشنده انجام شود.
تبصره: بانك مركزي با توجه به شرايط روز مي‌تواند نسبت به بررسي، تجديد نظر و اعلام “معادل ريالي” موضوع اين ماده اقدام نمايد.

ماده ١٩: صرافي‌ها مجاز به انجام عمليات بانكي مربوط به اعطاي تسهيلات اعتباري و يا دريافت و نگه داري سپرده از مشتريان نمي‌باشند.

ماده ٢٠: در صورتي كه دراثر زيانهاي وارده، سرمايه صرافي از حد مقرر در اين دستور العمل كمتر شود، صرافي‌ها مكلفند حداكثر طي مدت سه ماه سرمايه خود را تكميل نمايند.

ماده ٢١: بانك مركزي مي‌تواند صرافي را مكلف به ارائه صورت‌هاي مالي سالانه حسابرسي شده به همراه يادداشتهاي منظم به صورتهاي مالي نمايد.

ماده ٢٢: صرافي‌ها موظفند در هر روز ميزان خريد و فروش ارز را با ذكر نوع و نرخ آن‌ها به انضمام مشخصات كليه خريداران و فروشندگان، مطابق فر م بانك مركزي در دفاتر قانوني خود ثبت نمايند.

ماده ٢٣: صرافي‌ها موظفند آمار معاملات خريد و فروش ارز را بر اساس نوع ارز، اعم از معاملات نقدي و حواله اي، براساس جداول و زمان‌بندي مورد نظر بانك مركزي به آن بانك، ارسال نمايند.

ماده ٢۴: صرافي‌ها موظفند نرخ‌هاي خريد و فروش ارزها، و ساير اطلاعات مورد نياز مشتريان را در محل صرافي در معرض ديد عموم قرار دهند.

ماده ٢۵: بانك مركزي در هر زمان تشخيص دهد بازرسان خود را جهت رسيدگي به حساب‌ها ونحوه فعاليت صرافي‌ها اعزام مي نمايد. مسئولان صرافي‌ها بايد كليه اسناد، مدارك و دفاتر خود را جهت اين گونه رسيدگي‌ها ارائه دهند و امكان رسيدگي‌هاي لازم را براي بازرسان بانك مركزي فراهم نمايند.

ماده ٢۶: چنانچه در رسيدگي‌هاي بانك مركزي موارد اشكال يا تخلف از ضوابط احراز گردد، موارد به تشخيص بانك مركزي جهت اصلاح رويه به صورت اخطار كتبي با قيد مهلت به واحد صرافي مربوط اعلام مي‌شود.
تبصره: در صورتي كه گزارش‌هاي بازرسان بانك مركزي و بررسي‌هاي اين بانك حكايت از اصرار بر ادامه تخلف واحد صرافي ذيربط داشته باشد و يا تخلفات صرافي مورد‌نظر آشكارا مغاير با مقررات و موازين قانوني موجود باشد و يا دامنه شكايات مشتريان از واحد صرافي مربوط از حد متعارف بالاتر ارزيابي شود، در اين صورت بانك مركزي مي‌تواند نسبت به ابطال مجوز “فعاليت” و يا تعليق فعاليت صرافي مورد نظر از طريق مراجع قانوني اقدام نمايد.

مقررات عمومي در ثبت شركت صرافي:

ماده ٢٧: صرافي‌ها موظفند مجوز ” فعاليت” صرافي را به نحو مطلوب و آشكار در معرض ديد عموم قرار دهند.

ماده ٢٨: استفاده از عنو ان و يا كلمه ” بانك ” در نام صرافي و يا استفاده از نشانه‌هاي متعلق به بانك‌ها در تبليغات، ممنوع است.

ماده ٢٩: انجام فعاليت‌هاي صرافي، صرفا در محلي كه نشاني آن در اساسنامه و يا شركت نامه و مجوز تاسيس صرافي قيد مي‌گردد و نيز شعبه و يا نمايندگي موضوع ماده ۳۳ اين دستورالعمل، مجاز است.

ماده ٣٠: صرافي‌هاي نوع اول بايد داراي محل كسب دائم (ملكي، سرقفلي و يا استيجاري ) و صرافي‌هاي نوع دوم مي‌بايست داراي محل فعاليت دائم(ملكي و يا سرقفلي) و به نام شركت صرافي ذيربط باشند.

ماده ٣١: محل كسب صرافي‌هاي “بانكي” مي‌بايست جدا و مستقل از شعبه‌ها و باجه‌هاي بانك باشد.

ماده ٣٢: تعطيلي محل كار صرافي‌ها به هر دليل بيش از يك ماه و يا نقل و انتقال محل كسب بدون اطلاع بانك مركزي ممنوع است.

ماده ٣٣: افتتاح شعبه يا نمايندگي صرافي صرفا براي صرافي‌هاي نوع دوم مجاز مي‌باشد كه تنها با دريافت مجوز از بانك مركزي امكان پذير است .


برچسب: ، آموزش ثبت صرافي، ثبت صرافي، سود صرافي، مراحل ثبت صرافي، مقررات عمومي در ثبت صرافي،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ساعت: ۰۷:۵۷:۴۴ توسط:maryam موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :